Ir divas formulas, pēc kurām noteikt savu vienīgo lielisko un nepārspējamo kāzu fotogrāfu. Var ilgi un rūpīgi pētīt katra fotogrāfa portfolio, analizējot krāsas, gaismas un kompozīciju, vērtēt, spriest un mēģināt iejusties attēlotā pāra vietā, bet, ja tas viss šķiet par sarežģītu, var vienkārši paļauties uz savu intuīciju un, klausot sirdsbalsij, godīgi atbildēt uz svarīgāko jautājumu – patīk vai nē.
Paiet gadi un desmitiem bildētu kāzu, līdz fotogrāfam izveidojas savs īpatnējais stils, savs paraksts ikvienā bildē. Pētot fotogrāfa portfolio, pamēģini notvert un raksturot to, kas ir vienojošs visām šī fotogrāfa bildēm. Atceries, ka tavas kāzu bildes kļūs par tavu kāzu stāstu fotogrāfa acīm,
tāpēc, aplūkojot bildes, padomā ne vien kategorijās skaisti/neskaisti, patīk/nepatīk, bet arī par to, vai jums ar fotogrāfu ir kopīgs skatījums uz pasauli,
vai tas, ko viņš akcentē, ir svarīgs arī tev, vai iedomājies sevi jaunā pāra vietā un vai tie joprojām esat jūs.
Fotogrāfa unikālais stils ir viņa lielākais dārgums, viņa profesionālais es, tādēļ nemēģini izvēlēties fotogrāfu, kas tev patīk, pēc tam pieprasot, lai viņš bildē cita fotogrāfa stilā. Pievērs uzmanību arī tam, kā gadu gaitā ir mainījies fotogrāfa stils – labam fotogrāfam ir jābūt pastāvīgā kustībā, jāļaujas impulsiem ārpus kāzu pasaules un kāzu foto tendencēm – vizuālajā mākslā, arhitektūrā, kino, modē, literatūrā… Ja pamani, ka fotogrāfa bildes šodien īpaši neatšķiras no tām, kas bildētas pirms pieciem (vai pat diviem) gadiem, tā var būt zīme, ka fotogrāfs ir apstājies savā profesionālajā attīstībā.
Viens no noteicošajiem faktoriem jebkurā fotogrāfijā ir gaisma. Viena un tā pati bilde izskatīsies pilnīgi citādi, izmantojot dažādas gaismas. Pašlaik fotogrāfiju pēcapstrādē visbiežāk izmanto vienu no šiem veidiem:
Nenāktu par sliktu pārliecināties arī par to, vai fotogrāfs māk prasmīgi uzlikt gaismas tur, kur to nav (piemēram, tad, ja svinības notiek kādā netipiskā vietā ar minimālu apgaismojumu, teiksim, mākslas galerijā vai muzejā).
Pievērs uzmanību tam, cik dažāds fotogrāfs spēj būt bildes kompozīcijas radīšanā – vai pamatā tiek izvēlēti standarta risinājumi vai dominē radošas, neredzētas kompozīcijas? Vai fotogrāfam izdodas panākt skatītāja klātesamības efektu bildēs? Vai ir mēģināts skatīties uz fotografējamo objektu citu acīm, piemēram, pār līgavas plecu uz līgavaini vai maza bērna apbrīnas pilnām acīm vērojot līgavu? Vai ir bildēts arī no augšas un apakšas?
Savā portfolio fotogrāfs apkopo visu savu bildēto kāzu labākās bildes, tātad tavam kritiskajam vērtējumam tiks piedāvāts labākais no labākā. Tomēr būtu jāpārliecinās, ka arī pārējās bildes ir atbilstošā līmenī.
Palūdz fotogrāfam apskatīties pilnus kāzu stāstus un novērtē, kāda ir fotogrāfa radītā vidējā bilde!
Mīts, ka kāzu fotogrāfs strādā vienu dienu nedēļā un pārējā laikā dzīvo zaļi, baudot bohēmu, nu jau ir novecojis un arvien vairāk cilvēki apzinās, ko patiesībā nozīmē būt par kāzu fotogrāfu.
Un, pirmkārt, tā ir liela atbildība, kas rada spriedzi un stresu. Ikviens kāzu fotogrāfs kāzu dienā kā nekad izjūt, cik unikāls un neatgriezenisks ir katrs brīdis.
Sekundes, kurās līgavainis pirmoreiz ierauga savu līgavu, vairs nekad neatkārtosies, vārda jā otrais dublis nebūs iespējams.
Turklāt, kad mirklis ir klāt, fotogrāfijā tas jau ir garām, tagad ir par vēlu. Gadu gaitā, pieredzei krājoties, fotogrāfam attīstās spēja intuitīvi sajust, kad īstais brīdis tuvojas un apsteigt to. Tas savukārt prasa pastāvīgu koncentrēšanos 12h garumā. Ir dots tikai viens šāviens, kuram jābūt ar simtprocentīgu trāpījumu. Pie tam atbildīgajā brīdī fotogrāfam jāspēj saglabāt kreativitāte un jāizpilda virkne tehnisku prasību.
Morālajai spriedzei klāt nāk arī fiziska slodze –ne vienmēr ērtākās un veselīgākās pozas, nemitīga dancošana ap jauno pāri ideālā kadra meklējumos, tehnikas staipīšana (labam fotogrāfam visdrīzāk būs vismaz divas kameras – katra ar savu objektīvu dažādu uzdevumu veikšanai, labākajiem no labākajiem var būt arī trešā – rezerves – kamera).
Fotogrāfam jāspēj arī pielāgoties jebkuriem apstākļiem – laikapstākļiem, scenārijam, neparedzamiem gadījumiem, gaismām – un jebkurā situācijā jāpanāk labākais iespējamais rezultāts. Turklāt fotogrāfam jābūt arī plaša profila speciālistam, kas ārpus kāzu foto sfēras ir vairāk izņēmums nekā norma, proti, vienam un tam pašam profesionālim jāspēj prasmīgi attēlot gan kopējo ainu, detaļas, un portretus, gan arī loģiski un saprotami ar fotogrāfijas palīdzību izklāstīt notikumu gaitu.
Fotografēšana kāzu dienā ir liela, svarīga un atbildīga gala rezultātu veidojošā sastāvdaļa, taču nebūt ne vienīgā. Pēc tās seko vēl fotogrāfiju apstrāde, kas tīrā veidā (neskaitot citus darbus, kas fotogrāfam ir tajā laikā) parasti aizņem ne mazāk par divām nedēļām. Turklāt visbiežāk fotogrāfs pats veic arī virkni citu pienākumu – nodarbojas ar grāmatvedības un papīru lietām, pieņem rezervācijas un tiekas ar potenciālajiem klientiem, nodarbojas ar sava zīmola brendingu, mārketingu un reklāmu…
Visbeidzot arī tik triviāla lieta kā nauda. Profesionāla foto tehnika maksā ļoti, ļoti dārgi (viena laba komplekta izmaksas ir ap 5 tūkstošiem eiro, un lielākoties fotogrāfiem ir vairāki komplekti).
Lai labāk orientētos brīnišķajā un noslēpumainajā fotogrāfijas pasaulē, iesaku iepazīties ar trīs iespējamajiem veidiem, kā mūsdienās tiek bildētas kāzas. Lai arī lielākā daļa fotogrāfu, pielāgojoties klienta pieprasījumam saņemt visu, strādā jauktā stilā, tomēr nenāktu par ļaunu saprast, kāds stils fotogrāfam ir tuvāks.
Skat.TOP fotogrāfus šeit: https://ligavam.lv/piedavajumi/kazu-fotografi/