Ieraksts šķita noderīgs? Dalies ar to savos sociālajos tīklos. Lai dalītos, izvēlies sev ērtāko sociālo tīklu platformu.

Valdorfa pedagoģija vs. Montesori. Kā tās atšķiras?

Valdorfa pedagoģija vs. Montesori. Kā tās atšķiras?

Alternatīvi izglītības formāti - tas ir brīnišķīgi, jo galu galā mēs esam tik dažādi, un ne visiem piemērots viens standarts vai izglītošanās sistēma. Bet ne vienmēr ir tik viegli izvēlēties piemērotāko mācību formātu savam bērnam - vai tā būtu standarta skola, mājmācība, tālmācība vai kāds no īpašiem pedagoģijas novirzieniem. Lai atrastu savu īsto, šoreiz par to, kas īsti ir Montesori pedagoģija un kas ir Valdorfa pedagoģija. Īsumā skaidrojot, Valdorfa pedagoģija ir radošuma attīstīšanai, īpaši laimīgi tajā jutīsies mākslinieciskās dvēseles, bet Montesori pedagoģija koncentrējas uz prāta un prasmju attīstīšanu, tomēr arī radošumam šeit ir liela loma.

Valdorfa pedagoģija - emocionālā pasaule un savs ceļš

•   Valdorfa pedagoģija balstās uz antropozofijas mācības pamatiem, kas aicina cilvēkā attīstīt gribu, jūtas un domāšanu. Priekšplānā tiek izvirzīta nevis informācijas iekalšana, no kuras lielākā daļa dzīves laikā itin nemaz nebūs nepieciešama, bet gan bērna individuālās spējas un intereses. Valdorfa pedagoģija respektē dažādību un nesalīdzina bērnu spējas.

valdorfa-pedagogija-vs-montesori-ka-tas-atskiras

•   Valdorfa pedagoģijas radītājs Rūdolfs šteinerts uzskatīja, ka agrā vecumā bērnam pārmērīga intelektualizācija nav vajadzīga un izjauc dabiskās attīstības ritmu. Tādēļ mazākajās klasēs skolnieku priekšstats par pasauli tiek veidots caur radošumu un garīgumu, pievēršot lielu uzmanību arī audzināšanai, lai skolnieks iemācītos tiekties jaunatklāt. Mācību procesam ir zinātniska izpētes pieeja.

•   Lielā pievienotā vērtība Valdorfa pedagoģijā ir apziņa, ka esi tu pats, drīksti būt tu pats, mīlēt sevi tieši tādu - unikālu būtni ar savām īpašajām personības, interešu un talantu šķautnēm. Bērns mācās domāt pats, būt patstāvīgs, un iet savu ceļu, uzņemoties par to arī atbildību, nevis akli sekot masām.

valdorfa-pedagogija-vs-montesori-ka-tas-atskiras

•   Valdorfskolās mācību viela tiek apgūta pa cikliem, piemēram, vairākas nedēļas veltot matemātikai. Mācību priekšmeti tiek integrēti apgūstamajā vadošajā tēmā, kas ļauj tēmu apgūt padziļinātāk.

•   Tiek pievērsta uzmanība nodarbēm, kas emocionāli bagātina, palīdz fiziskajai un emocionālajai veselībai, tādēļ šajās skolās jādzied un jādejo ir visiem.
Valdorfskolas ir piemērotas arī tiem bērniem, kuri nejūtas labi lielos kolektīvos.

valdorfa-pedagogija-vs-montesori-ka-tas-atskiras

Montesori pedagoģija - gribasspēks un pieredze

  • Montesori pedagoģijas mērķis ir trenēt bērna gribasspēku, koncentrēšanos un pašdisciplīnu.
  • Montesori pedagoģijas pamatprincips ir ļaut bērnam darīt pašam. Skolotājs ir kā pavadonis, kas ierāda, kā rīkoties ar konkrēto materiālu, atbalsta, tomēr darbiņš bērnam jāpaveic pašam, bez skolotāja iejaukšanās, ja arī tas prasa ilgāku laiku. Skolotājam vai mājskolotājam būtiski būt pacietīgam un nedarīt bērna vietā, lai tikai ātrāk tiktu galā. Darot pats, bērns iegūst pārliecību, ka tas ir viņa spēkos, viņš to spēj, kas savukārt ceļ pašapziņu.
  • Bērns attīsta spējas, ņemot vērā viņa īpašības un iedzimtos talantus, izvēlas to vingrinājumu, kas ir atbilstošs viņa tā brīža attīstībai un interesēm. Pieaugot spēja izvēlēties un pieņemt lēmumus, negaidot atbildību no citiem un arī neļaujot citiem kontrolēt savu dzīvi, būs liels ieguvums.
  • Liela nozīme tiek piešķirta praktiskajai pieredzei - redzētais un dzirdētais, tas ir, grāmatā izlasītais vai lekcijā noklausītais mums var būt pa vienu ausi iekšā, pa otru ārā, turklāt praktiskas iemaņas tādējādi netiek apgūtas. Tādēļ uzsvars ir uz praktisku darbošanos, un pievienotā papildu vērtība - sakārtot aiz sevi darba vietu. Katrai lietai ir sava vieta, materiāli sakārtoti strukturizētā kārtībā.
  • Montesori pedagoģijā bērns iemācās kļūt par personību, kas prot pieņemt lēmumus un tikt galā ar situācijām. Tiek apgūts, ka no grūtībām nav jābēg, bet tās ir jārisina, un atrisināšana ir paša spēkos.

valdorfa-pedagogija-vs-montesori-ka-tas-atskiras

Raksta autore: IEVA KRASTIŅA


Lasi arī: BĒRNISTABAS IEKĀRTOšANA. PRAKTISKI IETEIKUMI BĒRNUDĀRZNIEKU VECĀKIEM

Citi Raksti