Kā jau jebkurā situācijā arī kāzās ir lietas, ko vajag un ko nevajag teikt līgavai un līgavainim. Dažkārt viesi un tuvinieki par to pat neaizdomājas, un pastāsta jaunlaulātajiem par kādām viņu kāzu organizatoriskajām ķibelēm, viesu ķīviņiem vai savstarpējām baumām.
Kāzu dekoratore un organizatore Iluta Piternika /MintDeco ir pārliecināta, ka kāzu viesiem ir jāspēj parādīt takta izjūtu un inteliģenci, tādējādi viņiem ir jāpiedomā, ko teikt un ko neteikt. “Manuprāt, par kāzām – gan pašā kāzu dienā, gan pēc tam jāsaka vai nu kaut kas labs vai savi negatīvie un kritiskie novērojumi jāpatur pie sevis, saprotot, cik daudz laika, pūļu un enerģijas jebkurš pāris velta kāzu organizēšanai.
Lietas, par kurām noteikti nevajag sūdzēties jaunajam pārim, ir, piemēram, laikapstākļi.
Kāzās esmu redzējusi viesus, kas demonstratīvi parāda, cik nosaluši ir, liekot justies slikti jaunajam pārim. Laikapstākļi noteikti nav lieta, ko līgava vai līgavainis spētu ietekmēt. Tāpat nevajag skriet pie pāra risināt organizatoriskos jautājumus, piemēram, kur kam ir jāsēž. Tādēļ labāk, lai kāzās būtu organizators, vedēji vai kāds koordinators, kas spēs uz šiem un citiem jautājumiem atbildēt,” stāsta Iluta Piternika.
Arī kāzu organizatore Jūlija Pumpe / Caramel Events norāda, ka kāzu organizatoram savā ziņā jābūt psihologam, un vienmēr jāsaprot pāra raksturs un temperaments, kā arī pirms kāzām ir nepieciešams noskaidrot, ar kuru personu kāzu laikā ir jārisina kritiskie jautājumi. Bieži par tādu personu kļūst vedēji vai kāds no vecākiem.
Organizatoriskie jautājumi var būt dažādi, piemēram, kāds viesis nejauši saplēsis glāzes, un restorāns pieprasa kompensāciju.
Vai arī kāda no trešajām pusēm (mākslinieks, kūkas piegādātājs, vakara vadītājs) kavē un nevarēs ierasties laikā, tad jāskatās pēc situācijas, vai šī informācija būtu jāzina jaunajam pārim. “Manā pieredzē ir kāzas, kur vakara vadītājs sajauca pilis un aizbrauca uz citu vietu. Par laimi, ne ļoti tālu, bet laikā tik un tā nevarēja ierasties. Tāpēc piezvanījām vedējiem, un paprasījām pagarināt fotosesiju, lai vadītājs paspētu atbraukt pie mums un sākt programmu pirms pāra ierašanās. Bija arī cits gadījums – vakara vadītājs iesprūdis liftā uz dažām stundām, un šajā gadījumā gan nebija iespēja klusēt. Pārim pateicām, bet arī tikai tad, kad sazvanījām citu vadītāju, kurš atbrauca un izklaidēja viesus, kamēr meistari atbrīvoja īsto. Līdz ar to uzreiz varējām teikt, ka atrisinājām situāciju. Bija arī tāds gadījums, kad kāzu rītā ceļā pie jaunā pāra salūza retro automobilis. Par tādu situāciju noteikti bija jābrīdina pāris, bet izlēmu šajā brīdī piezvanīt līgavainim, jo vīrieši parasti tomēr mazāk uztraucas kāzu dienā. Līgavai es gan negribēju bojāt garastāvokli. Saskaņojām iespējamās alternatīvas, un par laimi atradām vēl labāku mašīnu. Līgava uzzināja par negaidīto situāciju tikai tad, kad iesēdās automašīnā. Starp citu, izrādījās, ka tieši tādu automašīnas modeli pāris arī gribēja sākotnēji, bet dažādu iemeslu dēļ izvēlējas citu,” pieredzē dalās Jūlija.
Iluta Piternika norāda, ka īpaši uzmanīgiem jābūt, izsakot dažādas piezīmes jaunlaulātajiem. Piemēram, nekad nevajadzētu teikt, ka līgava izskatās nogurusi vai skumja. “Līgavai un arī līgavainim jāsaka labas lietas, piemēram, ka viņi izskatās laimīgi un skaisti. Protams, ja tas nāk no sirds,” atklāj Iluta. Viņa arī norāda, ka nevajadzētu komentēt ne līgavas, ne līgavaiņa, ne arī viesu ārējo izskatu. “Viesiem nereti ir paradums pakomentēt pārējo ārējo izskatu. Piemēram, to, kāda vedējmātei kleita, īpaši tad, ja šķiet, ka kleita ir par īsu vai neīstajā krāsā. Līgavai šādi komentāri nav jādzird,” stāsta Iluta. Viņai piekrīt arī kāzu fotogrāfs Ģirts Raģelis /Hold Me Photography, norādot, ka viesiem nevajadzētu arī akcentēt, ja vakara gaitā baltā kāzu kleita sasmērējusies. “Tas lieki satrauc līgavu, un tāpat neko vairs nevar padarīt. Bildēs to parasti neredz, un svētku dienā nav jēgas par to vairs uztraukties. Ja katra draudzene pienāk un saka, ka kleita netīra, tad līgava agri vai vēlu sabēdājas,” novērojis Ģirts Raģelis. Tam piekrīt arī Jūlija Pumpe, norādot, ka to var teikt tikai tad, ja ir problēmas risinājums. “Tādiem gadījumiem organizatora “burvju koferītī” jābūt visam.
Secinājums: ja tev jāstāsta pārim par kādu “nobrukumu”, tad centies uzreiz piedāvāt alternatīvu risinājumu. Tā tu mazināsi stresu,” iesaka Jūlija.
Tāpat ārpus līgavas un līgavaiņa dzirdamības vajadzētu palikt tādām lietām, kā baumas, dažādi ķīviņi un atgadījumi no kāzu svinībām. Tas jāatceras ne vien kāzu viesiem, bet arī kāzās iesaistītajiem profesionāļiem. Nevajadzētu būt tādai situācijai, kad kāds no kāzu pakalpojumu sniedzējiem norāda, ka kāds cits profesionālis (piemēram, vakara vadītājs) būs sliktāks vai labāks.