BĒRNS NEKLAUSA? POZITĪVĀS DISCIPLINĒŠANAS PAMATPRINCIPI KĀ PALĪGRĪKS

BĒRNS NEKLAUSA? POZITĪVĀS DISCIPLINĒŠANAS PAMATPRINCIPI KĀ PALĪGRĪKS
Foto: LINDA LAUVA

Bērnībā šķiet – kad izaugšu liels, zināšu visu! Tomēr mēs izaugam, paši kļūstam par vecākiem, un tajā mirklī saprotam, ka nezinām vis. Ir tik daudz jautājumu, uz kuriem atbildes jāapgūst. Viens no tiem – kā pareizi, efektīvi un netraumējoši disciplinēt bērnu. Kas ir pozitīvā disciplinēšana un kā tā izpaužas?

Kādēļ disciplinēšana bērniem ir nepieciešama?

Mūsdienu vecākus audzināja savādāk. Nebija tāda termina kā pozitīvā disciplinēšana, iespējams, tādēļ tam šķietami ir nedaudz negatīva pieskaņa. Tomēr tā tas nav! Disciplinēšana ir vajadzīga un sniedz bērnam drošības sajūtu, lai būtu vieglāk orientēties pasaulē, kura jāiepazīst un jāizzina. Disciplinēšana palīdz attīstīt paškontroli, sirdsapziņu, atbildības sajūtu un cieņu pret citiem, pašcieņu un paļaušanos uz sevi, prasmi regulēt un pieņemami izpaust savas emocijas.

Foto: <a href="https://ligavam.lv/profils/linda-lauva/">LINDA LAUVA</a>/ <a href="https://ligavam.lv/kazu-stasts/anita-girts/">Kāzu pakalpojumu sniedzēji</a>
Foto: LINDA LAUVA/ Kāzu pakalpojumu sniedzēji

Vecāku piemērs ir paraugs bērniem

Latviešu sakāmvārds vēsta: “Jaunie putni veco putnu dziesmu dzied”. Ne no kā cita bērns uzvedības modeli nemācās tik ļoti, kā no vecākiem, no tiem, kas bērnu audzina. Svarīgi atcerēties, ka bērns mācās no tā, ko jūs rādāt ar savu piemēru, nevis plikiem vārdiem, un nekur nevedīs ceļš – saku vienu, daru citu. Ikvienam vecākam apzināti vai neapzināti ir labo īpašību un vērtību saraksts, ko vēlētos redzēt savā bērnā, piemēram, spēja atvainoties, elementāru pieklājības frāžu lietošana, līdzi jušanas māka.

Tad demonstrējiet bērnam šīs īpašības ar savu piemēru!

bērni neklausa, pozitīvā disciplinēšana
Foto: LINDA LAUVA/ Kāzu pakalpojumu sniedzēji

 Skaidri izklāstīti noteikumi un konsekvence

Par noteikumiem mājās un ģimenē pieaugušajiem vajadzētu vispirms vienoties savā starpā. Ja par bērnu audzināšanas jautājumiem pieaugušo starpā būs domstarpības, bērnos tas radīs apjukumu. Bērni ļoti jūt savu vecāku noskaņojumu un, ja tie ķildojas un nespēj vienoties par noteikumu ievērošanu un to, kā reaģēt uz pārkāpumiem, lielāki bērni var situāciju izmantot, cenšoties noteikumus pārkāpt. Kad noteikumus esat izrunājuši savā, pieaugušo starpā, laiks ar tiem iepazīstināt bērnus.

bērni neklausa, pozitīvā disciplinēšana
Foto: MIKS ŠĒLS / Kāzu pakalpojumu sniedzēji

Jo mazāki bērni, jo vienkāršākiem uzvedības noteikumiem jābūt. Ar mazuļiem nav vērts aizrauties ar noteikumu daudzumu, jo bērni tos vienkārši nespēs atcerēties. Pārliecinieties, ka bērns noteikumus ir tiešām sapratis. Varat izveidot noteikumu plakātu, kuru novietot redzamā vietā. Mazākiem bērniem, kas vēl neprot lasīt, noteikumus varat uzzīmēt vai kā citādi attēlot.

bērni neklausa, pozitīvā disciplinēšana
Foto: LINDA LAUVA/ Kāzu pakalpojumu sniedzēji

Nedalīta uzmanība un pozitīva komunikācija

Bērnu, kurš no vecākiem saņem nedalītu uzmanību, disciplinēt būs vieglāk, turklāt tas būs neizmērojams ieguvums viņa pašapziņai. Nedalīta uzmanība – tas nozīmē, ka vismaz 15 minūtes dienā tiek veltītas kopīgām nodarbēm, spēlēm, zīmēšanai, sarunām, sportošanai, jebkam, ko patiesi darāt kopā, neskatoties ar vienu aci telefonā vai datora ekrānā.

bērni neklausa, pozitīvā disciplinēšana
Foto: LINDA LAUVA/ Kāzu pakalpojumu sniedzēji

Runājiet, mudiniet bērnu pastāstīt par savām izjūtām!

Interese par bērnu palīdzēs viņam justies nozīmīgam. Vecāka uzdevums ir uzmanīgi ieklausīties. Bieži vien klupšanas akmens ir uzmanības pievēršana, kad bērns mūsu izpratnē sadarījis blēņas. Bet labie darbiņi paliek otrā plānā. Bērnam ir ārkārtīgi svarīgi būt pamanītam un uzslavētam.

bērni neklausa, pozitīvā disciplinēšana
Foto: MIKS ŠĒLS / Kāzu pakalpojumu sniedzēji

Pedagoģes, ārstes un psiholoģes Marijas Montesori atziņas:

  • Bērns mācās no tā, ko viņš redz apkārt.
  • Ja bērnu bieži kritizē, viņš iemācās nosodīt.
  • Ja bērnu slavē, viņš iemācās pārliecību par sevi.
  • Ja esat godīgs pret savu bērnu, viņš iemācās būt taisnīgs pret citiem.
  • Ja bērns dzīvo drošībā un jūtas pasargāts, viņš iemācās uzticēties.
  • Ja bērnu bieži kaunina, viņš iemācās justies vainīgs.
  • Ja par bērna neveiksmēm izturas saprotoši, viņš mācās būt pacietīgs.
  • Ja bērns dzīvo draudzīgā vidē un jūtas mīlēts, viņš iemācās atrast mīlestību šajā pasaulē.
  • Koncentrējieties uz labā attīstību bērnā, tad sliktajam nepaliks vietas.
bērni neklausa, pozitīvā disciplinēšana
Foto: LINDA LAUVA/ Kāzu pakalpojumu sniedzēji

Raksta autore: IEVA KRASTIŅA

Foto: LINDA LAUVA, MIKS ŠĒLS


Lasi arī: KĀZU CEREMONIJA KOPĀ AR BĒRNIEM