Zināms, ka izprotot mīļotā cilvēka uzvedības vai rīcības motīvus, varam vieglāk turpināt virzīt attiecības pozitīvā gultnē, novērtēt mīļotā ieguldījumu, racionālāk un produktīvāk risināt konfliktus. Viens no rīkiem, kā tuvāk iepazīt, kas ir šis mīļais cilvēks man blakus, ir eneagramma.
LĪGAVĀM vairāku rakstu sērijā iepazīstinās ar deviņiem eneagrammas personības tipiem un to, kā tie savā starpā mijiedarbojas.
Eneagramma ir personību tipoloģija, kas iedala deviņus personības tipus jeb deviņas dvēseles sejas (arī eneatipi). Tie ir deviņi atšķirīgi veidi, kā just, domāt un rīkoties. Svarīgi, ka eneagramma nav pretrunā ar moderno psiholoģiju. Eneagrammu uzskata par vienu no jaudīgākajiem personības izaugsmes līdzekļiem un to atzīst arī pasaules reliģijas, īpaši kristietība. Turklāt tā ir noderīga ne vien attiecībās ar mīļoto cilvēku, bet arī, lai izprastu savu bērnu, vecākus, draugus un darba kolēģus.
Eneagrammas tipu var noteikt gan ar speciālista palīdzību, gan lasot un izzinot eneagrammu kvalitatīvās grāmatās, gan veicot kādu no eneagrammas testiem. Katram eneagrammas tipam ir slēptā motivācija jeb kaislība. Cilvēks ne vienmēr to pats apzinās. Bet praksē tas nozīmē, ka vienādai cilvēku rīcībai var būt dažādi iemesli.
Tā kā eneagramma skaidro katra tipa raksturīgāko domāšanas un rīcības veidu, varam labāk izprast cilvēkus mums līdzās, bet pirmkārt jau sevi.
Bieži mēdz teikt – katrs skatās uz lietām caur savu prizmu, vai arī – katram sava taisnība.
Tieši par to ir šis stāsts! Personību domāšanas veidi, uzskati un vērtības krasi atšķiras un eneagramma tos izskaidro. Ne vienmēr paši apzināmies, kādēļ kaut ko darām tieši tā un ne citādi.
Eneagramma skaidro iekšējo motivāciju, kādēļ mēs tā darām, atklāj visbiežāko uzvedības modeli ikdienišķos apstākļos un otrādi – stresa situācijās un konfliktos. Izprotot sevi, varam jau attīstīties tālāk – izpētīt un apjaust, kādēļ un kādas attiecības veidojam ar līdzcilvēkiem. Starp citu, eneagramma ir ārkārtīgi noderīga arī darba vidē un biznesā. Ar tās palīdzību, izzinām, kā labāk motivēt savus darbiniekus un kādus uzdevumus tiem dot, ņemot vērā viņu stiprās puses.
Raksta autore: IEVA KRASTIŅA
Foto: PINTEREST
Lasi arī: UZTICĪBA ATTIECĪBĀS